Twaalf verzetshelden uit WOII in gesprek met kinderen in Madurodam

Op 9 april hebben twaalf verzetshelden, uit iedere Nederlandse provincie één, in Madurodam gesprekken gevoerd met zo’n 200 basisschoolleerlingen (10-12 jaar) van diverse culturele achtergronden uit Den Haag en omgeving.
Deze Verhalendag was het startsein voor diverse projecten voor kinderen in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking 4 mei in Madurodam. De verzetshelden wilden op een toegankelijke manier hun oorlogsverhalen delen met de basisschoolkinderen. Door hun persoonlijke verhaal uit de Tweede Wereldoorlog te vertellen hoopten zij dat ook kinderen het belang van vrijheid beter begrijpen. Opdat ook zij nooit zullen vergeten.
Het merendeel van de verzetshelden heeft, ondanks hun Joodse afkomst, de oorlog overleefd. Vaak dankzij de vele onderduikadressen waar zij terecht konden. Zij hoorden echter bijna allemaal na de oorlog dat de rest van de familie was omgekomen in concentratiekampen. Ook zijn veel verzetshelden en hun familie op een andere verschrikkelijke en onrechtvaardige manier slachtoffer geworden van de Tweede Wereldoorlog. In Madurodam vertellen zij hun persoonlijke verhaal, bij iconische plekken die symbool staan voor de provincie waar zij vandaan komen, zoals de stations van Utrecht en Groningen, het stadhuis van Kampen en het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. De verzetshelden hebben aan de hand van persoonlijk object uit de Tweede Wereldoorlog hun verhaal verteld aan een groep kinderen. Deze persoonlijke objecten zijn bijvoorbeeld bonnenboekje of de krant van de dag voor het uitbreken van de oorlog.
Kinderen aanspreken in begrijpelijke taal
De verhalenmiddag was de eerste van een reeks projecten die georganiseerd worden in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking 4 mei. Deze herdenking vindt jaarlijks plaats in Madurodam, het vrolijkste oorlogsmonument van Nederland, en wordt naast de bijeenkomsten op de Dam en de Waalsdorpervlakte gezien als één van de grootste herdenkingen van Nederland. Het bijzondere van deze herdenking is dat kinderen op alle fronten de hoofdrol spelen. Door hen zelf een rol te geven en aan te spreken in hun eigen taal worden begrippen als herdenken, vrijheid en verzet (jaarthema 2018) op een laagdrempelige manier onder de aandacht gebracht.