arrow-right arrow-down arrow ticket cross play doorway link hexagon divider facebook twitter instagram linkedin youtube divider-small dogs guy-with-dog locker stroller wheelchair checkmark double-arrow email phone search phone2 quotes icon-people icon-ruler icon-stars icon-clover icon-flower icon-global icon-toy icon-balloon icon-whatsapp
NKH gaat door zonder publiek

Digitaal videolespakket: Verhalen in Beeld

Vanwege de overheidsmaatregelen rondom COVID-19 heeft de organisatie van de Nationale Kinderherdenking 4 mei in 2020 een alternatief programma samengesteld. Inspringend op het thuisonderwijs en de digitale vormen van lesgeven die hierdoor in een stroomversnelling zijn geraakt, hebben we en videolespakket voor basisscholieren en (thuis)docenten samengesteld: 'Verhalen in Beeld'. In dit pakket worden vijf indrukwekkende oorlogsverhalen verteld.

Het videolespakket ‘Verhalen in Beeld’ is een reeks van vijf indrukwekkende (oorlogs)verhalen, allemaal verteld vanuit een ander perspectief. Zo vertelt de bekende acteur Bram van der Vlugt (85 jaar) hoe hij samen met zijn broertje en vader het bombardement in het Haagse Bezuidenhout overleefde en vertelt Lukas (17 jaar) het verhaal hoe zijn opa en oma een Japans interneringskamp overleefden in Nederlands-Indië. Ook wordt er stilgestaan bij andere oorlogen in de decennia daarna. Want hoe is het eigenlijk om te vechten voor andermans vrijheid tijdens een vredesmissie? Deze indrukwekkende verhalen zijn het waard om verteld te worden en doorverteld te worden aan kinderen. Met als doel de toekomstige generatie van Nederland door middel van simpele opdrachten na te laten denken over vrijheid, oorlog en herdenken.

Het lespakket wordt gratis beschikbaar gesteld en is bedoeld als gespreksstarter voor alle kinderen en (thuis)docenten in Nederland. De video’s zijn vrij te gebruiken. Het lespakket bestaat uit vijf delen, ieder met een verschillende invalshoek over oorlog en vrijheid, vanuit verschillende oorlogssituaties.

Hoe kun je het videolespakket gebruiken?

Bekijk de 5 videos in volgorde als opmaat naar 4 mei. Per dag kun je bijvoorbeeld een video behandelen in de klas en de opdracht erbij maken en bespreken. Zo komen veel verschillende thema’s en invalshoeken aan bod om de kinderen mee te nemen in de herdenking van 4 mei.

Video 1: Bram van der Vlugt vertelt over de Tweede Wereldoorlog.

De 85-jarige acteur vertelt op een indrukwekkende manier hoe hij samen met zijn vader en zijn broertje het bombardement op het Bezuidenhout in Den Haag overleefde.

Naar video #1 (incl. opdracht)

Bekijken via Lessonup

.

Video 2: Lukas Zwanenburg, 17 jaar oud en was wethouder van Madurodam.

Hij vertelt over het oorlogsverhaal en de ervaringen van zijn opa en oma in het 'jappenkamp' in Nederlands-Indië.

Naar video #2 (incl. opdracht)

Bekijken via Lessonup

Leila

Video 3: Leila Prnjavorac is presentator en vrijheidsambassadeur van Den Haag.

Zij vertelt het indrukwekkende verhaal van haar vlucht als 9-jarig meisje met haar ouders en broertje uit toenmalig Joegoslavië.

Naar video #3 (incl. opdracht)

Bekijken via Lessonup

Video 4: Ger de Wind vertelt op bijzonder gedetailleerde wijze zijn verhaal

Ger de Wind was 8 jaar en een kind uit een Joods-Katholiek gezin toen de Tweede Wereldoorlog startte en herinnert zich nog goed wat er voor dingen gebeurden tijdens zijn lagere school periode. Hij verliest een groot deel van zijn familie in Auschwitz.

Naar video #4 (incl. opdracht)

Bekijken via Lessonup

Video 5: Maaike Hoogewoning heeft verschillende vredesmissies gedaan

Zij is op verschillende vredemissies geweest, zo is zij bijvoorbeeld in Afghanistan geweest maar ook in Polen. Maaike heeft op ook een schip van de Marine gewerkt. Ze is een operatieassistent, en ze vertelt over haar ervaringen in Afghanistan: oorlog in de Operatiekamer.

Naar video #5 (incl. opdracht)

Bekijken via Lessonup

Bovenstaande videolessen zijn ook beschikbaar via
lessonup. Lessonup is een platform die digitale lespakketten voor scholen
faciliteert.
Klik op de link hieronder om er direct naartoe te gaan.