arrow-right arrow-down arrow ticket cross play doorway link hexagon divider facebook twitter instagram linkedin youtube divider-small dogs guy-with-dog locker stroller wheelchair checkmark double-arrow email phone search phone2 quotes icon-people icon-ruler icon-stars icon-clover icon-flower icon-global icon-toy icon-balloon icon-whatsapp

Hoe leer je kinderen herdenken?

Hoe leer je kinderen beseffen hoe bijzonder het is dat wij in Nederland in vrijheid kunnen leven? Wat kunnen kinderen doen om hier bij stil te staan? Speciaal voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs heeft de Nationale Kinderherdenking 4 mei in samenwerking met EDG Media het lespakket Herdenken ontwikkeld.

Met het lespakket Herdenken leren kinderen wat herdenken is, wat het voor hen betekent, hoe ze kunnen herdenken, welke rituelen en tradities daarbij een rol spelen en hoe ze zelf een herdenkingsmoment kunnen vormgeven. De lessen zijn kant-en-klaar met een duidelijke handleiding voor de leerkracht.

In aanloop naar 4 en 5 mei aan de slag met herdenken in jouw klas? Kijk voor meer informatie op de website en vraag het lespakket aan. 

  • Herdenkingswijzer
  • Herdenkingswijzer
Met de Herdenkingswijzer gaan kinderen zelf aan de slag.

Drie lessen

Herdenken bestaat uit drie lessen:

  1. De onmogelijke keuzes van Daan (45 minuten)
    Deze les brengt kinderen in de context van een fictieve oorlog die zich hier in Nederland afspeelt. Ze leren dat er in oorlogstijd moeilijke keuzes gemaakt moeten worden.
  2. George Maduro (45 minuten)
    De leerlingen leren wie George Maduro was en waarom Madurodam dus een oorlogsmonument is.
  3. Onze herdenking (60 minuten)
    De leerlingen bedenken aan de hand van de speciaal ontwikkelde Herdenkingswijzer in kleine groepjes een eigen herdenkingsmoment en presenteren dit in de klas.
De kinderen leren wie George Maduro was.