arrow-right arrow-down arrow ticket cross play doorway link hexagon divider facebook twitter instagram linkedin youtube divider-small dogs guy-with-dog locker stroller wheelchair checkmark double-arrow email phone search phone2 quotes icon-people icon-ruler icon-stars icon-clover icon-flower icon-global icon-toy icon-balloon icon-whatsapp
header1_vet

Verhalendag startsein voor Nationale Kinderherdenking

Kinderen in gesprek met overlevenden WOII en veteranen
Mededeling: In verband met de maatregelen rondom het Corona-virus wordt de Verhalendag verplaatst naar een later moment. Wij zoeken momenteel naar een geschikte datum.

Hoe leg je aan een kind uit waarom er nooit meer oorlog mag zijn en waarom het belangrijk is om te blijven herdenken? Op 31 maart gaan twaalf mensen (uit diverse plekken afkomstig uit Nederland) in gesprek met 600 basisschoolleerlingen van 11-12 jaar van basisscholen uit Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze twaalf mensen hebben óf zelf de oorlog meegemaakt, óf hun kinderen. Ook veteranen die op vredesmissies zijn geweest, worden uitgenodigd. Door hun persoonlijke verhaal te vertellen, brengen zij het belang van vrede en vrijheid over op toekomstige generaties. Het gaat zowel om de Tweede Wereldoorlog als om huidige oorlogen. De Verhalendag is het startsein van verschillende projecten voor kinderen in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking op 4 mei in Madurodam.

We leven al bijna 75 jaar in vrijheid. Veel mensen in Nederland, en vooral kinderen, kunnen zich helemaal niet voorstellen hoe het is om niet in vrijheid te leven. Hoe is het om dagelijks niet te kunnen doen en laten wat je zelf wilt? Of om offers te maken voor de vrijheid van anderen? Tijdens de Verhalendag gaan de veteranen en overlevenden uit de Tweede Wereldoorlog met de kinderen in gesprek over oorlog, intolerantie en vrijheid.

Persoonlijke verhalen

Zo deelde mevrouw Chris De Leeuw haar verhaal over hoe zij dat zij op 14-jarige leeftijd haar bijdrage leverde aan het verzet. Als de jongens fietsen terug stalen van de Duitsers, stond zij op de uitkijk. Mijnheer Govert Janse vertelde dat zijn vader werd opgepakt vanwege zijn communistische overtuiging. Hij herinnert zich de hongerwinter nog erg goed. Janse had het gevoel dat hij zich als vader van het gezin moest gedragen, hoe jong hij ook was. Tijdens zijn zoektocht naar voedsel raakte hij bevriend met een Duitse soldaat. Hij wil met zijn verhaal het vijanddenken doorbreken: ‘Niet alle Duitse soldaten waren slecht’.

De veteranen vertelden over hun missies overal ter wereld. Zo deelde Michiel Hijmans zijn indrukwekkende verhaal over zijn tijd op de Indische Oceaan, waar hij leiding gaf aan de NAVO-vloot die Somalische piraten bestreed. Arnold Velterop vertelde over zijn missie in Irak en Afghanistan. Hierbij benadrukte hij de moeilijke positie waarin ‘thuisblijvers’ (vrienden en familie van) zich bevinden.Tijdens de Verhalendag was er voor de kinderen alle ruimte om te reageren, vragen te stellen en met de vertellers in gesprek te gaan. En juist dat gesprek zorgt ervoor dat bij kinderen de boodschap beklijft: dat wij leven in vrijheid is niet vanzelfsprekend.

Herdenking voor en door kinderen

De Verhalendag is de eerste van een reeks projecten die georganiseerd worden in aanloop naar de Nationale Kinderherdenking 4 mei. Deze herdenking vindt jaarlijks plaats in Madurodam, het vrolijkste oorlogsmonument van Nederland, en wordt naast de bijeenkomsten op de Dam en de Waalsdorpervlakte gezien als één van de grootste herdenkingen van Nederland. Het bijzondere van deze herdenking is dat kinderen op alle fronten de hoofdrol spelen. Door hen zelf een rol te geven – alles wordt door, voor en met kinderen georganiseerd - en aan te spreken in hun eigen taal worden begrippen als herdenken en leven in vrijheid op een voor kinderen laagdrempelige manier onder de aandacht gebracht.

15.000 basisschoolleerlingen betrokken 

De Verhalendag wordt georganiseerd in samenwerking met Stichting De Muren hebben Oren en heeft dit jaar ‘75 jaar vrijheid’ als thema. In de aanloop naar de dag verzorgt de stichting op de scholen een inleidende workshop, waarbij leerlingen zelf aan de slag gaan met het thema vrijheid. Wat betekent vrijheid voor jou? Wat betekent het om niet vrij te zijn? En heel concreet: wat doe jij zelf om de vrijheid te behouden? Deze voorbereidende workshop leidt tot bewustwording bij de leerlingen. Zij horen joodse overlevenden, oud-verzetsstrijders en hedendaagse vluchtelingen uit huidige oorlogsgebieden spreken over hun ervaringen. De vertellers delen hun kijk op vrijheid met de leerlingen. Wat betekent vrijheid voor hen? Hebben ze dat in Nederland kunnen vinden en voelen ze zich ook daadwerkelijk vrij?

Na de Verhalendag begeleidt Stichting De Muren hebben Oren de reflectie van de leerlingen op de scholen met een workshop. Alles wat ze hebben gehoord en geleerd verwerken ze in een product dat met alle leerlingen van Nederland gedeeld kan worden via online platforms.